C'est une nouvelle parue assez récemment, sous forme de résumé, dans une publication d'un institut australien de recherche en parapsychologie :
" Psychological Phenomena in Dead People: Post-Traumatic Stress Disorder in Murdered People and Its Consequences to Public Health
WASNEY DE ALMEIDA FERREIRA"
Morceaux choisis:
"The aims of this paper are to narrate and analyze some psychological phenomena that I have perceived in dead people, including evidence of post-traumatic stress disorder (PTSD) in murdered people. The methodology adopted was “projection of consciousness” (i.e., a non-ordinary state of consciousness), which allowed me to observe, interact, and interview dead people directly as a social psychologist."
Prétendre être capable de parler aux morts dès le début d'un texte n'est probablement pas la meilleure manière d'asseoir sa crédibilité

"There is strong evidence that a dead person: (i) continues living, thinking, behaving after death [...] (ii) may not realize for a considerable time that he/she is already dead [...] and (iii) does not like to talk, remember, and/or explain things related to his/her own death "
J'adore le "strong evidence" qui suit l'admission que tout ça procède de fantasmes.
"In addition, there is evidence that dying can be very traumatic to consciousness, especially to the murdered, and PTSD may even develop."
Attention: la mort peut être une expérience traumatisante, qui pourrait vous marquer pour toute votre, heu, non-vie? après-vie? D'un autre côté, vous pourrez toujours trouver en ce bon Dr De Almeida Ferreira une oreille compatissante et une envie sincère de vous aider (pour les antidépresseurs, ça va être plus difficile).
Ce texte a déclenché sept réponses critiques qui suggèrent qu'il y a une limite aux bornes même en parapsychologie. (Ce qui pose la question, toutefois, de pourquoi ça a été publié.) A contrario, on trouve aussi sur la page:
"Anomalous Experiences as Transliminal Drama: The Case of Wasney De Almeida Ferreira
JAMES HOURAN
Abstract: Social psychologist Wasney de Almeida Ferreira (Ferreira, 2013) recently reported [...]"
Jean-François
P.S.: info trouvée sur Why Evolution Is True.
P.P.S.: je m'excuse de ne pas traduire.