Jean-Francois a écrit :
Je vous propose aussi cet article
Blanke O, Mohr C.
Laboratory of Cognitive Neuroscience, Brain Mind Institute, Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (Swiss Federal Institute of Technology) (EPFL), 1015 Lausanne, Switzerland; Department of Neurology, University Hospital, Geneva, Switzerland.
Autoscopic phenomena (AP) are rare illusory visual experiences during which the subject has the impression of seeing a second own body in extrapersonal space. AP consist of out-of-body experience (OBE), autoscopic hallucination (AH), and heautoscopy (HAS). The present article reviews and statistically analyzes phenomenological, functional, and anatomical variables in AP of neurological origin (n = 41 patients) that have been described over the last 100 years. This was carried out in order to further our understanding of the underlying mechanisms of AP, much as previous research into the neural bases of body part illusions has demystified these latter phenomena. Several variables could be extracted, which distinguish between or are comparable for the three AP providing testable hypotheses for subsequent research. Importantly, we believe that the scientific demystification of AP may be useful for the investigation of the cognitive functions and brain regions that mediate processing of the corporeal awareness and self consciousness under normal conditions.
1) AP= illusion visuelle de sortie du corps.
2) 41 cas de patients qui ont été décrits en 100 ans (ça s’appelle des « statistiques » ? !!!)
3) rien d’autre : des hypothèses qui démystifient l’illusion !!!
Jean-Francois a écrit :
Bunning S, Blanke O.
Laboratory of Cognitive Neuroscience, Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL), Lausanne, Switzerland and Department of Neurology, University Hospital, Geneva, Switzerland.
Out-of-body experiences (OBEs) are defined as experiences in which a person seems to be awake and sees his body and the world from a location outside his physical body. More precisely, they can be defined by the presence of the following three phenomenological characteristics: (i) disembodiment (location of the self outside one's body); (ii) the impression of seeing the world from an elevated and distanced visuo-spatial perspective (extracorporeal, but egocentric visuo-spatial perspective); and (iii) the impression of seeing one's own body (autoscopy) from this perspective. OBEs have fascinated mankind from time immemorial and are abundant in folklore, mythology, and spiritual experiences of most ancient and modern societies. Here, we review some of the classical precipitating factors of OBEs such as sleep, drug abuse, and general anesthesia as well as their neurobiology and compare them with recent findings on neurological and neurocognitive mechanisms of OBEs. The reviewed data suggest that OBEs are due to functional disintegration of lower-level multisensory processing and abnormal higher-level self-processing at the temporo-parietal junction. We argue that the experimental investigation of the interactions between these multisensory and cognitive mechanisms in OBEs and related illusions in combination with neuroimaging and behavioral techniques might further our understanding of the central mechanisms of corporal awareness and self-consciousness much as previous research about the neural bases of complex body part illusions such as phantom limbs has done.
1) description de l’expérience OBE: sortie du corps, vue flottante de dessus, visualisation de son corps « physique »
2) l’OBE qui a fasciné depuis des temps immémoriaux (… exception faite de la science jusqu’à très récemment !)
3) l’OBE fille du sommeil et de la drogue
4) l’OBE illusions d’un cerveau fonctionnant mal
Un commentaire :
AUCUNE donnée matérielle, aucune description d’expérience qui prouverait une défaillance (en dehors de « ressemblances » entre rêve, drogue et handicap mental). Pire que cela une légère impression d'avoir une étude du plus bas niveau sur uen population largement non représentative qui vaudrait (et mériterait)largement les reproches qu'on retrouve si souvent dans le sens inverse: des "zezes" aux "zozos" !
J’aurais donc une question : si l’on expertise le sage, qu’on lui met des électrodes … et qu’on « analyse » les résultats, peut-on en déduire que le sage est sage parce que ses liaisons chimiques fonctionnent de telle ou telle façon ? De la même façon si l’on prend l’obèsité (la vôtre par exemple

), peut on établir que la clef de l’obésité est dans la relation des éléments du corps ? dans ce cas pourquoi « devient » on obèse, con, joyeux… ? parce que vous y êtes pré-disposés chimiquement

?
Donc je considère que valider une OBE comme étant uniquement physiologique par ses analogies avec d’autres états plus médicalement interprétables n’est absolument pas recevable ce d’autant plus que ceux qui ont expérimenté la « chose » n’expérimentent ni un rêve, ni une drogue dans leur vision et ne sont absolument pas représentatifs de la population des drogués comme de celle des illuminés. La moindre des déduction d'un esprit un peu logique devrait être de dire qu'on devrait retrouver des proportions d'expériences absolument représentatives des types d'individus or il se trouve que l'expérience ne dépend PAS de la société, de l'endroit et du type d'individu (sauf, on s'en doute, dans des détails de descriptions qui forcément seront en fonction des capacités de l'individu à décrire

). On est TRES loin des soucoupes volantes là !
Conclusion; je ne suis peut être pas très doué en anglais mais
C'EST TOUT CE QUE VOUS AVEZ ???

et c'est vous qui me prenez pour un "zozo" ? c'est y pas un peu prendre les gens pour des
poires ?
Y aurait-il une ame généreuse pour me donner des liens sur des
expériences PRECISES ?