Richard Wolff: Are Native Americans "savages"?
Transcription
- Les Européens débarquent sur le continent, ils éradiquent la population indigène, sur une échelle rarement égalée, et la qualifient de "sauvages". C'est un exploit. Qui sont les sauvages ?- Wolff :
Europeans come to this continent, they literally ethnically cleanse the indigenous population out of existence, kill them on a scale that has rarely been equaled, by the millions, and refer to them as savages.
That's an achievement.
Who's the savage ?
The first time I encountered this was in a small town in Massachusetts called Deerfield. It's a reconstruction of what a little town looked like in colonial America. And in front of each house is a plaque that explains something about this house. And then description: "on the !8th of October of 1702 the savages attacked".
The first time I saw this, "the savages". You come in here, destroy everything these people have, and they are the savages. That's an interesting move.
- Interviewer : It is. I haven't thought of that before.
- Wolff : Think about it.
J'ai rencontré cela à Deerfield, la reconstruction d'une petite ville coloniale américaine. Devant chaque maison, une plaque qui raconte quelque chose à son sujet. Puis une inscription "le 8 oct 1702, les sauvages attaquèrent". La première fois que je voyais cela, "les sauvages". Vous arrivez là, détruisez tout ce que ces gens ont, et ils sont les sauvages. Il s'agit d'une position intéressante.
- c'est vrai, je n'y avais jamais pensé avant.
- Pensez-y donc.