Zwielicht a écrit :Pierre Michaud a écrit :Avez-vous suivi le lien ?
Oui.
On n'aurait pas dit.
Zwielicht a écrit :Pierre Michaud a écrit :Il n'a pas fait un jour de prison, ni même récité ses 7 psaumes de repentance hebdomadaires. Je signale qu'à l'époque on tuait pour nettement moins que cela !
Ah oui ? Comme qui ? (choisir les mêmes années et le même pays svp, ne pas prendre des exemples de l'inquisition espagnole)
Il y avait des guerres je signale, on tuait de nombreux innocents. En Italie aussi à l'époque de Galilée. Évidemment, pas l'Église nécessairement donc sans importance. C'était une époque parfois très cruelle, Galilée n'est vraiment pas un martyr.
Et qu'est-ce que c'est que cette interdiction par rapport à l'Inquisition espagnole ? Vous commandez toujours ainsi ?
Zwielicht a écrit :Pierre Michaud a écrit :Comique. Je ne savais pas que c'était l'objet du litige plutôt que sa défense de l'héliocentrisme.
Avez-vous suivi le lien ? La rotondité de la terre n'a jamais été l'objet du litige avec Galilée.
C'est bien ce que je disais, vous faisiez un hors sujet.
Zwielicht a écrit :Pierre Michaud a écrit :Ce qu'il y a de neuf c'est l'infirmation -- enfin pour beaucoup visiblement -- que Galilée a même été condamné (à une peine purement symbolique qu'il n'accomplit même pas) par obscurantisme de la part de l'Église catholique.
Euh, relisez-vous et précisez votre pensée:
Oui chef.
Zwielicht a écrit :1.A-t'il été comdamné à une peine ? A) Oui, B) Non
Oui, cela me semble clair.
Zwielicht a écrit :2.Si 1A, cette peine était-elle symbolique ? A)Oui, B)Non
Ça se discute. Prison (mais durée non précisée) et récitations (est-ce symbolique ? Pour un athée qui n'y croit pas ?)
Zwielicht a écrit :3.Si 2A, par définition, est-il normal de ne pas accomplir une peine symbolique ? A)Oui, B)Non.
Pas sûr du 2A. Mais il n'a rien fait ni prison ni récitations (qui à mon avis était importante à l'époque, je pense que vous pêchez par anachonisme).
Mais, chef, vous oubliez la part la plus importante :
il n'a pas été condamné par obscurantisme.
Je dois avouer que le 1A, 2A, etc. ça fait semblant d'être sérieux.
Zwielicht a écrit :La réponse à 1 ne peut pas être A et B à la fois comme vous le prétendez

Vous êtes hilarant. Euh, relisez-vous et précisez votre pensée:
Zwielicht a écrit : L'état des connaissances avant la publication de ce livre était 1A, 2A, et 3A qui coule de source.
Bof. Je ne suis déjà pas sûr de votre « raisonnement » et votre affirmation 2A et 3A. Mas surtout ce n'est qu'une partie, comme vous me semblez distrait :
il n'a pas été condamné par obscurantisme.
Surtout ce n'est pas du tout ce que prétendent les gens en aujourd'hui général ! Vous voulez qu'on cite (pour répondre à vos petites ordres) les citations récentes dans la presse du procès de Galilée où l'on déforme la réalité ?
Zwielicht a écrit :C'est peut-être nouveau pour vous.
Non (pas depuis au moins quelques années), mais je remarque sans cesse des Québécois athées et agnostiques passés par les bancs de l'école et qui regardent la télé (leur éducation se limitant un peu à cela) et qui répètent les mêmes âneries.
Zwielicht a écrit : Et tenez compte aussi du fait de l'âge et de l'état de santé de Galilée..
Il n'avait donc plus toute sa tête, le génie qui luttait contre l'obscurantiste Bellarmin ??? Que voulez-vous dire ?
Zwielicht a écrit :Pierre a écrit :Il a été condamné parce qu'il avait menti (en prétendant qu'il ne s'enseignerait plus la théorie de Copernic comme une vérité car on lui demandait de le faire comme une hypothèse et qu'il avait menti pour obtenir l'imprimatur)
Complètement faux. C'est vous qui mentez, pas Galilée ! La sentence (officielle, vérifiable)
Vous êtes fatigant.
Il y a deux procès ! Vous mêlez les deux. Quand on condamne l'héliocentrisme (1615-1616) , Galilée n'est condamné à rien (ni votre 1A, 2A, 3A pédant) voir page 163 dans le livre cité ci-dessous et qui reproduit les pièces du dossier, c'est en 1633 qu'il l'est et c'est bien pour mensonge et manque de preuves. Bellarmin étant prêt à entendre ces preuves et à considérer que l'interprétation (spéculative) de quelques versets (peu importants) devait être changé.
Lisez et soyez nettement plus sceptique, Monsieur je-sais-tout.
Les pièces sont dans ce livre :
http://www.amazon.com/Galileo-Affair-Do ... pd_sim_b_2
The dispute seems to have been sparked not so much by heliocentrism as such but rather by Galileo's forays into scriptural interpretation. Galileo claims that in such matters "one must begin not with the authority of scriptural passages but with sensory experience and necessary demonstrations" (p. 93). This because "Scripture appear to be full not only of contradictions but also of serious heresies and blasphemies; for one would have to attribute to God feet, hands, eyes, and bodily sensations, as well as human feelings like anger contrition, and hatred, and such conditions as the forgetfulness of things past and the ignorance of future ones" (an argument which, by the way, we hear him repeat three times; pp. 50, 85, 92).
The clash with the interpretations of the church fathers Galileo explains by the fact that heliocentrism was not an issue at that time (p. 108) and that such matters were considered unimportant. He quotes St. Augustine as saying that "God did not want to teach men these things which are of no use to salvation," and ask how, then, "one can now say that to hold this rather than that proposition on this topic is so important that one is a principle of faith and one is erroneous?" (p. 95). As for actual biblical interpretation, Galileo's most prominent example is that of Joshua stopping the sun to lengthen the day. Galileo criticises the geocentric interpretation by distinguishing the "Prime Mobile" daily motion of the heavens and the annual motion of the sun along the zodiac: stopping the latter would not lengthen the day but rather shorten it. He offers instead a Copernican interpretation which is based on the assumption that the sun's rotation causes all motion, so that stopping it would stop the entire solar system. (Pp. 53-54.)
It seems that it was primarily this provocation that brought the matter to the Inquisition's attention (pp. 134-135, 138). Once provoked, the Inquisition also moved to condemn holding heliocentrism as physical truth. Perhaps they did so only because of the theory's proponents' explicit polemic with the church. After all, Copernicus' book had long been permitted, and Galileo's own Letters on Sunspots of 1613 had been censored only where it referred to scripture, not where it asserted heliocentrism.
The outcomes of the first Inquisition proceedings (1615-1616) were: a condemnation of heliocentrism as "formally heretical" (p. 146); a special injunction that Galileo must not "hold, teach or defend it in any way whatever" (p. 147); mild censoring of Copernicus' book (viz., removal of a passage concerning the conflict with the Bible and a handful expressions which insinuated the physical truth of the theory; pp. 149, 200-202). Thus Galileo was not actually convicted, and to protect himself from slander he requested a certificate of this fact from Cardinal Bellarmine (p. 153).
Galileo did indeed keep quiet for a number of years, but he was lured out of silence, it seems, by a false sense of security stemming from his good relations with the new Pope, Urban VIII (cf. p. 155), in light of which he "artfully and cunningly extorted" (in the words of the Inquisition, p. 290) a permission to publish the Dialogue on the Two Wold Systems in 1632.
A special commission appointed by the Pope found many inappropriate things in the Dialogue, but this was not a major issue, they noted, for such things "could be emended if the book were judged to have some utility which would warrant such a favor" (p. 222). The problem was instead that Galileo "may have overstepped his instructions" not to treat heliocentricism (p. 219). This is an internal document so presumably it is sincere. The same report also points out that Galileo had placed the Pope's favourite argument (that the omnipotent God could have created any universe, including a heliocentric one), which he had been asked to include, "in the mouth of a fool" (p. 221).
This forced the second Inquisition proceedings in 1633.
Galileo's defence was quite pathetic and transparently dishonest. He claimed that: in the Dialogue "I show the contrary of Copernicus's opinion, and that Copernicus's reasons are invalid and inconclusive" (p. 262); in light of the accusations, "it dawned on me to reread my printed Dialogue," and to his surprise "I found it almost a new book by another author" (pp. 277-278); he did not recall the injunction's phrases "to teach" or "any way whatever" since these did not appear in Bellarmine's certificate, "which I relied upon and kept as a reminder" (p. 260). Of course he was forced to abjure. The Dialogue was prohibited, but not for its contents but rather, in the words of the Inquisition's sentence, "so that this serious and pernicious error and transgression of yours does not remain completely unpunished" and as "an example for others to abstain from similar crimes" (p. 291).
Pour le reste, les arguments scientifiques de Galilée était mauvais, en rien originaux, sa preuve n'en n'était pas une (marée !) et on savait déjà AVANT LUI que la Lune était l'influence majeure en plus du fait que sa théorie était infirmée par l'expérience. Idem pour la circularité des orbites.
Choisissez un autre martyr de l'obscurantisme de l'Église.
Allez, autre lecture pour le sceptique 1A-2A-3A :
http://www.amazon.com/Galileo-Rome-Rise ... pd_sim_b_7
Galileo's story has always been read as a cautionary tale about religious authority suffocating science. However, the epic episode seems less symbolically clear-cut when examined closely. This work (following Galileo's Mistake by Wade Rowland [BKL Ag 03]) promotes the idea that Galileo himself contributed to his fate. Because he was well connected--the pope who brought the Inquisition down on his head, Urban VIII, was a personal friend--Galileo knew how the powers-that-be felt about his championing of Copernicus. Structuring their narrative around the several journeys Galileo made from Florence to Rome, Shea and Artigas identify numerous friendly suggestions given to him by supporters to tone things down. Galileo's mockery of his opponents made enemies of them, but they did have ammunition in that, as Rowland and these authors point out, two items in Galileo's scheme (concerning tides and "circular" orbits) are not true. In recounting the actual people with whom Galileo fenced, as well as the theological doctrines involved, the authors demythologize the man. Their criticism makes Galileo as interesting a figure as ever. Gilbert Taylor